DAG 10

27 april 2016

Het grootste deel van deze dag bestond uit wachten IN de trein.
Waarom?
Als eerste hebben we pauze gehad, terwijl de wagons met een rangeertrein van plaats werden verwisseld. Daarna moesten we in de trein blijven zitten wachten op de russische douane. Onze coupés werden doorzocht op verboden smokkelwaar. Onze paspoorten werden gecontroleerd, de tassen.
Ondertussen werd buiten de trein gecontroleerd op verstekelingen. De meeste russische treintoestellen bleven achter. Er bleven maar 2 wagons over, zonder locomotief. Pas op het moment dat alles bij iedereen goedgekeurd was, mocht de trein verder rijden. We waren toen ook 3 uur verder.
Ongeveer 20 minuten later stopten we weer maar nu bij de mongoolse douane.
Hier werden we saluerend opgewacht, door de douaniers die de trein gingen onderzoeken. Heel apart. De gordijnen moesten dicht zodat wij niet naar buiten konden kijken of anderen niet naar binnen???
Al de paspoorten werden gecontroleerd op visum en persoon en meegenomen naar binnen om alles verder te controleren. Samen met de papieren die we hebben moeten invullen ( zucht!!).
Resultaat anderhalf uur later mochten we de trein uit mèt ons paspoort om nog eens een uur of 2 rond te hangen, geld te wisselen, pinautomaat te zoeken en pinnen, lastig gevallen te worden door lokale mannen die de peuk uit je mond keken.
Daarna snel wat eten en slapen.
Want morgenvroeg is het vroeg opstaan omdat we dan in Ulaanbaataar aankomen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl